Pianina wschodnioniemieckie: powiedzmy głośno NEIN!

Jak wiemy z historii, Polska znajduje się (a przynajmniej, znajdowała) pomiędzy młotem a kowadłem, albo raczej pomiędzy dwoma młotami, albo, mówiąc poprawnie politycznie, pomiędzy dwoma zaklętymi jej przyjaciółmi, którzy zawsze dogadywali się ponad jej głową – pomiędzy Rosją a Niemcami. 

Tak zaawansowane spojrzenie historyczne, wbrew pozorom, ma bardzo ważne znaczenie w naszym kontekście – w przypadku instrumentów muzycznych, pianin i fortepianów.

Bo przecież, kiedy ktoś koniecznie nie chciał być uszczęśliwiony posiadaniem “Nocturna”, “Liriki” czy “Akordu” z “Komitasem”, poruszał niebo i ziemię, a stawał się zadowolonym posiadaczem “Zimmermanna” lub “Rönischa”.

Czy miał powody ku radości? Niekoniecznie.

Otóż pianina wyprodukowane w NRD, jak by tam nie wycierano nóg o Bacha czy Mendelssohna (obaj towarzysze rodem z NRD), były jednymi z gorszych możliwych do nabycia instrumentów. Tylko radzieckie pianina (których problemy już kiedyś opisałem) były jeszcze gorsze.

W ogóle, produkcja pianin w obozie socjalistycznym całkowicie odzwierciedlała ogólny stan ekonomiki. Nie była nastawiona na jakość, lecz na wykonanie planu, na oszczędność, na wyprodukowanie jak największej ilości pianin jak najmniejszym kosztem.  W tych warunkach, nawet gdyby produkcją pianin zajmowali się ludzie ideowi, oddani tej sprawie (jak choćby założyciele Legnicy czy Calisii), i tak zawsze byli uzależnieni od narzuconego odgórnie planu (udało się wykonać plan? Świetnie: następny będzie jeszcze większy), a do tego, od jakości dostarczanych materiałów i podzespołów. Cóż z tego, że kierownik produkcji np. w Kaliszu był doświadczonym specjalistą z dobrej przedwojennej szkoły, skoro np. dostawał byle jak sklecone mechanizmy wyprodukowane w Lubinie? Cóż z tego, że starał się maksymalnie dbać o jakość pianin, skoro dostawał wagony kiepskich filców lub podłej, zanieczyszczonej stali, struny z której pękały już przy pierwszej próbie naciągu?

Z “niczego” nie da się wyprodukować “coś”, nawet przy najlepszych chęciach i doświadczeniu. Takowe pianina zawsze będą miały na sobie piętno kryzysu, erzacu, ubóstwa, oszczędzania.

A jednak i “Legnica”, i “Calisia” w hierarchii pianin ludowo-demokratycznych stały wyżej od pianin wschodnioniemieckich!

Oto jak wygląda tabela hierarchiczna socjalistycznych pianin, posortowana według zmniejszenia ich jakości:

  • Pianina czechosłowackie – najpierw Petrof, potem pozostałe marki (Weinbach, Scholze, Rösler, August Förster, Bohemia, Fibich, Rieger-Kloss, Schlögl);
  • Pianina polskieLegnica i Calisia (cała lista produkowanych marek dostępna jest w podanych linkach “Legnicy” i “Calisii”);
  • Pianina niemieckie – najlepszą marką był Zimmermann; reszta była jeszcze gorsza (listę marek podaję w dalszym ciągu postu). Uwaga: fabryki Blüthner i August Förster prawdopodobnie produkowały tylko fortepiany;
  • Pianina węgierskieÜhlmann, Musica;
  • Pianina rumuńskieDoina, Enescu, Lipatti, Reghin, Ulrich;
  • Pianina produkcji ZSRR – stosunkowo najlepsze to Riga, cała reszta (ponad sto marek) jest jeszcze gorsza. Uwaga, “Estonia” nigdy pianin nie produkowała, stąd wypada poza ranking;
  • Pianina innych krajów bloku wschodniego, np. bułgarskie (Kremona, Orfej, Merkur) i ewentualnie inne, o których jeszcze nic nie wiem – ich produkcja była marginalna.

A teraz wyszczególnię listę marek pianin produkcji NRD:

  • Ammer (być może, tylko klawesyny i klawikordy)
  • Eisenberg
  • Finger
  • Fuchs & Möhr
  • Gerbstadt (Gerbstädt)
  • Geyer
  • Alexander Herrmann
  • Hofberg
  • Hoffmann & Kühne
  • Hupfeld
  • Irmler
  • Klingmann
  • Lindholm (być może, tylko klawesyny i szpinety)
  • Mannborg (również fisharmonie)
  • Gebr. Niendorf
  • Riese
  • Römhildt – Weimar
  • Rönisch
  • J. Schiller
  • Wilh. Steinberg
  • Wilh. Steinmann
  • Thierbach (również klawesyny)
  • Wagner
  • Wegman
  • Willermann
  • H. Wolfframm
  • Zimmermann

Podaję sformułowanie “być może, tylko klawesyny” dlatego, że osobiście nigdy nie zetknąłem się z pianinami tych marek (z klawesynami – i owszem; rzadkiej podłości meble…), zaś posiadane przeze mnie informacje produkcji pianin pod ww. markami definitywnie nie wykluczają.

Do pełni panoramy fortepianowej NRD należy tu doliczyć instrumenty marek Blüthner i August Förster, które jako-tako trzymały pewien poziom jakości, lecz prawdopodobnie produkowały tylko fortepiany (bez pianin). August Förster był zresztą produkcyjnie podzielony pomiędzy NRD a CSRS i nie umiem w tej chwili stwierdzić, który był gorszy, ten z Löbau czy z Jiříkova. Czechosłowacki Förster z całą pewnością produkował pianina, lecz niemiecki, o ile dobre mam rozeznanie, nie.

Owszem, niektóre podmioty również produkowały fortepiany (np. marki Gebr. Niendorf, GerbstadtAlexander Herrmann, Rönisch), lecz nie na zasadach wyłączności, jak Blüthner.

Dużo marek, prawda? Owszem, pozorna różnorodność. W rzeczywistości natomiast sytuacja była taka, że jeden i ten sam moloch produkował takie same pianina pod różnymi markami, próbując omamić odbiorców, zwłaszcza zagranicznych (sytuacja znana również w Polsce – powstawały fabryki wirtualne, których w rzeczywistości nie było, i którymi na rynku wewnętrznym się nie chwalono, np. Flugel und Pianinofabrik Offberg, seit 1878). Tak samo było w Czechosłowacji, gdzie na dwóch-trzech fabrykach produkowano tuzin “różnych” pianin, całkiem zresztą dobrych. Co ciekawe, większość z tych pianin miały wspólną instrukcję obsługi i kartę gwarancyjną (to też przykład komunistycznej oszczędności).

W NRD na kilku fabrykach meblowych produkowano ok. 30 różnych marek pianin i fortepianów. Co ciekawe, przedwojenne fabryczki nie od razu zostały znacjonalizowane, i prawdopodobnie – przynajmniej w jakimś stopniu – działały jakiś czas po wojnie na własną rękę. Wszystko zmieniło się w latach 1960-ych, kiedy powołano Deutsche Piano-Union. Fabryki znacjonalizowano; wyposażenie ekspropriowano, marki zawłaszczono, a całość produkcji przeniesiono do kilku “ludowych kombinatów”, m.in. w Eisenberg, Luckenwalde i Lipsku. Jeżeli przedtem każda mniejsza fabryka prowadziła swoją własną numerację, to, w momencie unifikacji miejsc produkcji, numeracja seryjna była już wspólna. Podobnie było w Czechosłowacji i w jakimś stopniu w Polsce (z tym zastrzeżeniem, że w Polsce nie przetrwała ani jedna tradycyjna przedwojenna marka!!!).

W ten sposób, część ze wschodnioniemieckich marek pianin była nowa, dopiero wymyślona i opatentowana, lecz część została zapożyczona z dawnych czasów. Wyrządziłbym wielką krzywdę zasłużonym markom, gdybym nie rozgraniczył, jakie dokładnie pianina należą do okresu komunistycznego. Podaję poniżej listę tradycyjnych marek wraz z zaznaczeniem, od którego numeru weszły one w lata 1950-te.

  • Ammer – od numeru ok. 500 i wyżej
  • Fuchs & Möhr – od numeru ok. 13500
  • Gerbstadt – od numeru 18000
  • Finger – od numeru ok. 17400
  • Alexander Herrmann – od numeru 19650
  • Hofberg – od numeru ok. 29500
  • Hoffmann & Kühne – od numeru 25680
  • Irmler – od numeru ok. 30000
  • Lindholm – od numeru ok. 22500
  • Mannborg – od numeru ok. 59400
  • Gebr. Niendorf – od numeru 37000
  • Riese – od numeru 10450
  • Römhildt – Weimar. Pierwotna firma istniała w latach 1845-1930 i wyprodukowała ok. 20 tysięcy instrumentów. Od roku 1983 marka używana przez przemysł komunistyczny, lecz od którego numeru rozpoczęła się nowa produkcja, ustalić nie sposób.
  • Rönisch – od numeru ok. 77000
  • J. Schiller – od numeru ok. 30400
  • Wilh. Steinberg – identyczna sytuacja jak z marką Römhildt – Weimar.
  • H. Wolfframm – od numeru ok. 26500
  • Zimmermann – od numeru ok. 178000.

Co jest “nie tak” z niemieckimi pianinami? Przede wszystkim to, że produkowano je w wielkich zakładach meblowych, znanych jako “przedsiębiorstwa ludowe” lub “kombinaty państwowe” (VEB, Volkseigener Betrieb). I, żeby jeszcze fortepianmistrze produkowali szafy i komody (jak to w czasie wojny i po wojnie było w Kaliszu), to pół biedy. Ale produkcją pianin trudnili się meblarze! Tak, wschodnioniemieckie pianina to były “meble ze strunami”. Ich jakość stała, oczywiście, na odpowiednim poziomie.

Największe problemy w takim pianinie sprawia korpus, czyli szkielet pianina. Konstrukcja pianina jest bardzo niestabilna i obliczona jedynie na klej (konstruktorzy pianin widocznie wzięli sobie do serca przykład łemkowskich cieśli, stawiających drewniane cerkwie bez użycia choćby jednego gwoździa). Jednak stosowany klej był również podłej jakości, dzięki czemu w suchych, ciepłych pomieszczeniach zaczyna się kruszyć i osypywać.

Rama żeliwna pianina nie jest zamocowana do ścian nośnych szkieletu, lecz do łączników wspomagających. Dochodzi do tego, że pianina dosłownie się “składają”, czyli rozwalają, gdyż te belki nie są w stanie utrzymać ciężaru i oporu ramy.

Reszta takiego pianina również nie jest skręcana za pomocą śrub, lecz klejona, co czyni jego konstrukcję wyjątkowo niestabilną. Teoretycznie, można ją wzmocnić, o ile ani rama, ani strojnica nie została jeszcze wyrwana. Strojnica bowiem również nie jest zamocowana do ramy szkieletu śrubami, lecz przyklejona – a więc potrafi się od szkieletu oddzielić. Lecz często, żeby się dostać do właściwych zakamarków, trzeba całkowicie zdemontować ramę, lub też poluzować struny – a to nie zawsze jest możliwe, ani tym bardziej opłacalne.

Dzięki niestabilności konstrukcji pianino doznaje różnego rodzaju deformacji, które powodują częste pękanie płyty rezonansowej oraz wykrzywienie ramy.

W pianinach produkcji NRD na szeroką skalę stosowano plastikowe mechanizmy, przy czym bardzo złej jakości. Dopóki taki mechanizm jest nasmarowany grafitem, on jako-tako działa. Lecz po wyschnięciu i odpadnięciu grafitu (który wówczas wszystko brudzi), mechanika zaczyna skrzypieć, utykać i się zacinać. Jeżeli nie nasmarować takiej mechaniki na czas, elementy plastikowe zaczynają się deformować i ścierać, co trwale je uszkadza. Zresztą, deformują się one bez względu, czy są posmarowane grafitem, czy nie.

Również klawisze pianin wschodnioniemieckich są bardzo słabe i potrafią się łamać.

Prawie zawsze te instrumenty cechuje kiepski dźwięk. Szczególnie odrażające pod tym względem są pianina i fortepiany Rönisch, ale również i inne marki, jak choćby Gerbstadt, potrafią zaskoczyć swoją brzydotą. Zimmermann czy też Finger posiada nieco lepszy dźwięk, co jednak – w świetle wszystkiego wyżej wymienionego – nie zachęca do eksperymentowania z tymi markami.

Podobnie jak i w innych krajach bloku wschodniego (również w Polsce, choć w mniejszym stopniu), niemieckie pianina różniły się swoją jakością w zależności, czy były produkowane na rynek krajowy, czy na eksport. W ogóle muszę powiedzieć, że żadne inne pianina tak się nie różniły, jak niemieckie. Czechosłowackie pianina (w istocie, czeskie, bowiem wszystkie zakłady mieściły się na terenie Republiki Czeskiej) miały bardzo wyrównany poziom. W Polsce starano się produkować pianina bez widocznego pogorszenia jakości na potrzeby krajowe; różnice polegały bardziej na dodatku do eksportowych pianin różnych miłych gadżetów, jak to fikuśne nakrycie klawiatury, lepsza poligrafia karty gwarancyjnej itp. W ZSRR jedyną różnicą między pianinami “krajowymi” a “eksportowymi” był alfabet łaciński, stosowany w pisowni marki pianina, natomiast sama ich jakość pozostawała koszmarna.

Tak więc wschodnioniemieckie pianina, zauważone w krajach trzecich (np. w Skandynawii), różniły się jakością wykonania in plus. Naprawdę się o to starano!

Jednak się nie łudźmy: w Polsce spotykane są najgorsze pianina, bowiem przed “swoimi” (a do tego “gorszymi”) nikt nigdy niczego nie udawał.

Z kolei, ponieważ do Polski nie trafiały ani węgierskie, ani rumuńskie, ani bułgarskie pianina, wymienione w zestawieniu powyżej, należałoby zarówno radzieckie, jak i wschodnioniemieckie pianina odnieść do wspólnej kategorii jednakowo niepolecanych instrumentów.

Pianina wschodnioniemieckie miały bardzo krótką żywotność (czy też okres przydatności) i zazwyczaj nadawały się do wyrzucenia po 20-25 latach. Z tego wynika, że wciąż jeszcze spotykane na rynku wtórnym w Polsce pianina produkcji NRD są już u kresu swoich dni. Pamiętajmy o tym, gdy ktoś próbuje nas kusić “niemiecką jakością”!

Zapytania z wyszukiwarki, prowadzące na tę stronę:

  • pianino alexander herrmann (17)
  • pianino liryka (14)
  • pianino geyer opinie (14)
  • pianino hoffmann opinie (9)
  • pianino riese (7)
  • pianino romhildt-weimar (7)
  • pianina radzieckie (7)
  • pianino fuchs mohr (7)
  • pianina ukrainskie (6)
  • pianino rönisch (6)
  • pianina z nrd (6)
  • pianino czeskie (6)
  • pianino steinmann (6)
  • pianina czeskie (5)
  • ile kosztuje pianino Fuchs &Mohr (5)
  • fuchs mohr piano (5)
  • żywotność pianina (5)
  • pianina august hoffmann (5)
  • pianino steinberg (4)
  • steinmann pianino (4)
  • klawesyn lindholm (4)
  • fortepian niendorf opinie (4)
  • fabryka pianin steinberg (4)
  • pianino wilh steinmann opinie (4)
  • pianino doina (4)
  • petrof weinbach arspolonica (4)
  • august hoffmann piano (4)
  • pianino august hoffmann opinie (4)
  • pianino gerbstadt (4)
  • pianoforte (3)
  • pianino finger (3)
  • alexander herrmann piano (3)
  • klawisz do pianin produkcja (3)
  • pianino forster (3)
  • hoffmann pianino (3)
  • niendord opinie pianino (3)
  • WILH STEINMANN opinie o pianinach (3)
  • august forster lobau 1/sa (3)
  • klingmann historia fabryki (3)
  • pianino hoffmann (3)
  • August Forster Lobau i/Sa (3)
  • renowacja pianin belarus (3)
  • gdzie były produkowane pianina fuchs&mohr (3)
  • Pianina hoffman (3)
  • pianino august hoffmann (3)
  • geyer opinie o pianinie (2)
  • hoffmann ppianino opinie (2)
  • jaka firma produkuje pianina hoffman (2)
  • pianina petrof z 1983 roku (2)
  • producenci pianin czechy (2)
  • hofmann wien piano 1974 opinie (2)
  • pianino przedwojenne hermann forster (2)
  • pianino marki Fuchs (2)
  • pianino Römhildt (2)
  • Najgorsze pianina (2)
  • pianino romhildt- weimar (2)
  • wilh steinmann (2)
  • pianino niendorf h klaus (2)
  • pianino j schiller jakość (2)
  • jakim klejem przykleić klawisze od pianina (2)
  • pianino w hoffman opinie (2)
  • pianina hierarchia (2)
  • jak rozpoznać rok produkcji pianina weinbach (2)
  • pianina hoffmann (2)
  • opinie o pianinie hoffmann&kuhne (2)
  • zestawienie rosyjskich pianin (2)
  • forster pianino (2)
  • forster fabryka pianin niemcy lobau (2)
  • PIANINA LINDHOLM (2)
  • pianino alexander herrman (2)
  • ruskie pianino akord 2 (2)
  • rynek pianin w niemczech (2)
  • steinberg fortepian (2)
  • pianino gerbstadt historia (2)
  • chierarchia marek pianin (2)
  • pianino august foster gdzie data produkcji (2)
  • cena pianina Finger (2)
  • pianino august hoffmann allegro (2)
  • pianino fuchs&mohr (2)
  • pianino bluthner opinie (2)
  • pianino fuchs mohr opinie (2)
  • aleksandra wagner pianino (2)
  • aleksander herrmann piano age (2)
  • pianino alexander herrmann ppinie (2)
  • fuchs mohr numer (2)
  • fuchs mohr pianino (2)
  • gebr niendorf пианино 37000 (2)
  • fortepian karl steinberg warszawa 1845 (2)
  • romhildt weimar holland (2)
  • pianino akkord opinie (2)
  • ruskie pianino akkord 2 (2)
  • pianino aleksander herman (2)
  • pianino fush& möhr (1)
  • pianino hoffmann jak sprawdzić rok produkci (1)
  • pianino fuchs mohr allegro (1)
  • pianino hermann alexander opinie (1)
  • pianino fuchs & mohr opinie (1)
  • PIANINO MARKI FUCHS & MOHR (1)
  • pianino hoffman brzeczace dzwieki (1)
  • pianino hoffman stokholm (1)
  • pianini waimar (1)
  • pianino hoffman allegro (1)
  • pianino hofmann czy yamaha (1)
  • pianino j schiller (1)
  • pianino hermann forster (1)
  • pianino hofman nowe sprzedam (1)
  • pianino herman polska calisia (1)
  • pianino heifrmann (1)
  • pianino hofberg bardzo stare antyk (1)
  • pianino gregor hofman (1)
  • pianino hofmqn opinie (1)
  • pianino hofman (1)
  • pianino hoffman (1)
  • pianino hofmann opinie (1)
  • pianino fuchs mohr 84542 flemming 12 jur (1)
  • pianino marki union (1)
  • zabytkowe pianino wolfframm (1)
  • steinmann piano (1)
  • steinmann pianino cena (1)
  • steinberg pochodzenie fortepian (1)
  • steinberg pianino (1)
  • steinberg pianina (1)
  • stare pianina niemieckie jakość (1)
  • sprawdz wiek fortepianu hupfeld (1)
  • spis marek pianin (1)
  • pianino romhildt-weimar cena rok produkcji (1)
  • rosyjska pieśń pianino (1)
  • rönisch pianina (1)
  • rönisch allegro (1)
  • steynberk fortepiany (1)
  • szafy z nadrukiem pianina (1)
  • typ pianina (1)
  • zabytkowe pianina hoffmann (1)
  • wyrównanie młotków w pianinie (1)
  • wszystkie marki niemieckich pianin (1)
  • wilhelm steinmann piano (1)
  • wilh steinmann piano (1)
  • wilh steinmann pianino (1)
  • wilh steinmann pianina z nrd (1)
  • wil h steinmann pianino opinie (1)
  • wiek pianina g hoffman (1)
  • weinbach vs petrof (1)
  • weinbach ars polonica (1)
  • w hoffman pianino (1)
  • romhildt-weimar historia (1)
  • Romhildt-Weimar (Römhildt AG) (1)
  • piano fuchs&möhr (1)
  • pianio aug hoffman (1)
  • pianino wolfframm opinie (1)
  • pianino wolfframm (1)
  • romhildt & weimar (1)
  • pianino wilhelm steinmann (1)
  • pianino w hoffman (1)
  • pianino steinberg cena (1)
  • pianino stainman (1)
  • pianino stainberg (1)
  • pianino rieger kloss (1)
  • pianino petrof 1983 (1)
  • piano wilh steinmann (1)
  • pianoforti romhildt weimar (1)
  • pozna kdo romhildt weimar pianino (1)
  • romhildt- weimar pianino opinie (1)
  • römhildt – weimar (1)
  • romhildt weimar lublin (1)
  • römhildt weimar ile kosztuje (1)
  • romhildt weimar 1845 (1)
  • romhildt pianina (1)
  • römhildt fortepian (1)
  • rieger kloss piano (1)
  • rieger kloss pianino petrof (1)
  • produkcjapianin niendorf (1)
  • producent instrumentow ddr (1)
  • problemy mechaniki niemieckich pianin (1)
  • pianino niendorf stroj (1)
  • ile kosztuje pianino lindmolm (1)
  • fuchs mohr opinie (1)
  • fuchs & mohr pl (1)
  • fuchs & mohr pianino (1)
  • fortepiany hoffmana (1)
  • Fortepian Weimar (1)
  • fortepian hoffman (1)
  • Fortepian Carl Hofmann (1)
  • fortepian august förster allegro (1)
  • fisharmonia petrof (1)
  • fisharmonia august forster (1)
  • fischarmonia iegier kloss (1)
  • firma doina pianino (1)
  • fuhs&mohr (1)
  • gdzie produkowano najlepsze pianina (1)
  • gerbstadt fabryka fortepianów (1)
  • ile kosztowalo nowe pianino ukraina (1)
  • hofmann pianina ocena (1)
  • hoffmann pianino opinie (1)
  • hoffman august pianino opinie (1)
  • hofberg pianino cena (1)
  • hofberg klawesyn (1)
  • historia pianino romhildt (1)
  • herrmann piano (1)
  • herrmann pianino (1)
  • hermann wolfframm (1)
  • hellas pianina opinie (1)
  • gerbstadt polonica (1)
  • feurich czy dobre i jak rozpoznać rok produkcji (1)
  • fabryka pianin lobau (1)
  • august forster fabryka (1)
  • august finger eisenberg pianino (1)
  • aug hoffman pianino opinie (1)
  • aug foster cena (1)
  • ammer klawesyn budowa (1)
  • alexandr hoffman pianino (1)
  • alexander herrmann pianino opinie (1)
  • alexander herrmann pianino jakie jest (1)
  • alexander herrmann pianino czarne nowe (1)
  • alexander herrman piano (1)
  • alexander hermann pianino machoniowe (1)
  • Aleksander Hermann pianino (1)
  • august forster hermann (1)
  • august forster jakośc (1)
  • August foster pianina (1)
  • czym przykleic klawisze pianinie (1)
  • czym przykleić klawisze pianina (1)
  • czym pokryte sa fortepiany august forster z republiki czeskiej (1)
  • czy rosyjskie pianina są (1)
  • czy pianina fuchs mohr są dobre? (1)
  • czy dobre jest pianino will steinmann (1)
  • czeskie instrumenty (1)
  • cena pianina typ hoffman (1)
  • bykov@nrd ru loc:PL (1)
  • august hofmann pianino (1)
  • august hoffmann pianino (1)
  • August Hoffman pianino (1)
  • aleksander hermann pianin forum (1)
  • pianino fuchs (1)
  • pianina z ddr (1)
  • pianina steinmamm (1)
  • pianina radziecki (1)
  • pianina produkowane w czechach (1)
  • pianina musiqa (1)
  • pianina marki j shiller (1)
  • pianina i ich marki konstruktorzy (1)
  • pianina i fortepiany august forster (1)
  • pianina hofmann (1)
  • pianina hoffmann opinie (1)
  • pianina hoffman dzwiek (1)
  • pianina hoffman cena (1)
  • pianina z krajów skandynawskich (1)
  • eisenberg pianino (1)
  • pianino alexander hermann (1)
  • pianino forstrer (1)
  • pianino forster petrof czy bluthner które (1)
  • pianino forschter (1)
  • pianino foerster (1)
  • pianino belarus rok produkcji (1)
  • pianino august Hoffmann cena opinie (1)
  • pianino august Hoffman (1)
  • pianino august forster opinie numery seryjne (1)
  • pianino Alexander Hofman (1)
  • pianino alexander herrmann opinie (1)
  • pianino alexander herrmann ceny (1)
  • pianino alexander herrmann cena (1)
  • pianina herman forum (1)
  • pianina fm Steinberg (1)
  • klingmann pianino ocena (1)
  • klingmann pianino cena (1)
  • klingmann pianina (1)
  • klawesyn ammer (1)
  • kiepscy pianine (1)
  • karl geyer pianina (1)
  • jakiej mRki sa pianina fuchs&mohr (1)
  • jakiej klasy sa pianina fuchs&mohr (1)
  • jaki klej do klawiszy pianina (1)
  • jak zdemontować ramę fortepianu (1)
  • jak przykleić klawisze do pianina (1)
  • jak przykleić klawisz do pianina (1)
  • lista marek pianin (1)
  • lutnik zimmerman G August (1)
  • meble hofman lubin opinie (1)
  • pianina finger (1)
  • pianina aug hoffmann opinie (1)
  • pełna lista pianin niemieckich (1)
  • opinie pianino steinmann (1)
  • opinie o pianiniebfuchs mohr (1)
  • opinie o fortepianie hofman (1)
  • opinie ludzi o pianinie august hoffmann (1)
  • ogloszenie sprzedazy fortepianu po niemiecku (1)
  • Niemieckim pianinom nein (1)
  • niemiecki producent pianin (1)
  • niemieccy producenci pianin fusch (1)
  • musiqa pianena/ (1)
  • instrumenty muzyczne z nrd (1)

  1. Pingback: Wasze pytania: producenci i marki pianin | Ars Polonica

  2. Pingback: Fortepiany i pianina, które polecam… lub nie | Ars Polonica

  3. witam serdecznie. Mam pytanko o mojeg hoffmann pianino ktore kupilem niedawno a mianowicie o rok produkcji ponizej podaje numery seryjne

    ED1359 a na mechanizmie mlotkowym nadruk manufactured by Malcolm
    & co London 29340 a to kolejny numer z tylu obudowy C& SPD 1497 .
    Prosze mi dac jakas wskazowke co do wieku mojego istrumentu. Dodam ze po renowacji gra pieknie i mal adna barwe. Moge podeslac troche zdjec jak bedzie trzeba. Z powazaniem Wojtek

    email: szkodnicus@interia.pl .

  4. Pingback: Jakie pianino wybrać? | Ars Polonica

  5. bzdura! Posiadam pianino […], ma około 30 lat (druga połowa lat 80). Jest w mojej rodzinie od nowości, przeżyło już 4 przeprowadzki. Jest w znakomitym stanie (wygląda i brzmi jak nowe), ma przepiękne brzmienie (zgińcie wszystkie Legnice, a w najgorszym przypadku – schowajcie się!!!), nasz stroiciel za każdym razem jest nim zachwycony. Tak więc, nie mogę podpisać się pod powyższym wpisem!!!

  6. Pingback: Sommerfeldogedon | Ars Polonica

  7. Pingback: Strojenie pianina | Ars Polonica

  8. Pingback: Pianina August Förster | Ars Polonica

  9. Akurat z NRDowskich produkcji najciekawsze i najbardziej poczciwe egzemplarze wydał Steinmann i Zimermann. Czasami naprawdę można wśród nich trafić świetne egzemplarze.

    • Możliwe. Ale świetne (może przesada – raczej przyzwoite) instrumenty można znaleźć nawet wśród radzieckich pianin. Jednak wyjątek jedynie potwierdza regułę.
      Kiedyś, kiedy byłem mały, przypadkowo napotkany Zimmermann na tle różnej maści “Białorusi” wydawał się rewelacją. Zarówno brzmieniowo, jak i optycznie (styl mebla oraz precyzja wykończenia). Teraz taki sam Zimmermann na tle innych pianin, które poznaję każdego dnia, zalatuje chemią i plastikiem, czyli totalną sztucznizną (i nie chodzi o części plastikowe mechanizmu). WYJĄTKÓW, o ile są, nie spotkałem. Być może, jeszcze…

  10. ja mam pytanie prozaiczne czy pianina Hoffmanna mają klawisze z kości słoniowej, a nigdzie nie mogę tego znaleźć, bo Legnica chyba miała; to wiąże się z możliwością przewiezienia pianina z Polski do USA

  11. Pingback: Wybór pianina dla dziecka | Ars Polonica

Skomentuj wojtek Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *