Przykrych słów kilka

Zajmując się fortepianami bądź pianinami, chcąc czy nie chcąc stykam się z działalnością innych fortepianmistrzów (czyli stroicieli, korektorów, mechaników, renowatorów). Tak już to bywa, że nie zawsze ta sama osoba odpowiada za dany instrument.

Muszę przyznać, że w dziedzinie serwisowania pianin lub fortepianów to, co dobre w pracy stroiciela, jest w zasadzie niezauważalne, gdyż przerzucane jest na karb samego instrumentu: cóż to za wspaniały instrument! Tymczasem zauważalne są wszystkie grzechy, błędy i zaniedbania, które popełnia stroiciel. To jest tak, jak z adwokatem – jeżeli sprawa wygrana, adwokat mówi do klientów: “wygrałem sprawę”; jeżeli przegrana – mówi “Państwo przegraliście”. Tyle że na odwrót.

Ileż to razy musiałem coś po kimś poprawiać…
Ile razy stykałem się z całkowicie nieprawidłową temperacją, wcale niebędącą skutkiem zwyczajnego rozstrojenia instrumentu…
Ile razy “regularnie serwisowane” przez kogoś pianino (stroiło całkiem nieźle, więc była to prawda) miało w środku syf, mechanizmu od lat nikt nie dotykał, a wypadnięte ośki sprawiały, że młotki biły na ukos gdziekolwiek chciały, lecz tylko nie tam, gdzie trzeba…
Ile razy widziałem arcydziwne rozwiązania techniczne, zastosowane bynajmniej nie przez przypadkowego chałupnika…
Ile historyjek się nasłuchałem od właścicieli instrumentów – choćby o tym, że strojenie pianina rozciągnęło się na cztery tygodnie (!), a właściciel tylko się modlił o to, żeby pianino w ogóle kiedykolwiek zostało złożone do kupy i przestało być ciągle “doskonalone”…
Zaś ile razy to, co mówię na temat użytkowania i konserwacji pianina, a co nie wzięło się z sufitu, tylko poparte jest dokumentami historycznymi, jest dla jego właścicieli kompletnym zaskoczeniem: nikt im wcześniej o tym nie mówił, mimo iż stroiciel regularnie bywał wzywany…

Niedawno stroiłem pianino w Poznaniu. W sumie, to nic takiego, zwyczajna sprawa. Ale dopiero na miejscu okazało się, dlaczego byłem to ja.

Otóż pewna znana firma – ukryjmy ją pod pseudonimem “Porozumienie Centrum” – która wcześniej podjęła się częściowej renowacji pianina z 1899/1900 roku – nagle przestała odbierać telefony i odpisywać na maile właścicielki pianina, która rok po renowacji chciała je ponownie nastroić. Otóż pianino po roku od renowacji (!) rozstroiło się tak, jakby nie było strojone od momentu wyprodukowania.

Dopiero na miejscu okazało się, dlaczego firma unikała strojenia.

Bo pianino miało pękniętą strojnicę, i to co najmniej w trzech miejscach. Jedno pęknięcie szło wzdłuż najniższego rzędu kołków w dyszkancie, sprawiając, że co drugi chór miał jedną ze strun obniżonych o małą tercję. Drugie pęknięcie, położone wyżej, dotyczyło środkowego rzędu kołków. Trzecie powielało wzór pierwszego, zniekształcając brzmienie kilkunastu najwyższych dźwięków.

Tego pianina po prostu nie dało się nastroić! O czym firma, rzecz jasna, wiedziała, gdy podejmowała się renowacji…

Tzn. owszem, dało się, obniżając mu strój aż o półtora tony, czyli dostosowując całość do około trzydziestu kołków tkwiących w pękniętych obszarach strojnicy.

Na czym więc polegała “renowacja” pianina? Na… regeneracji mechanizmu oraz… odnowieniu politury.

Mechanizm rzeczywiście zastałem nieźle wyregulowany, z wymienionymi tasiemkami i filcami tłumików.

Ale po co było wymieniać tasiemki, skoro na pianinie i tak nie da się grać? Czy nie po to, żeby zainkasować jakiekolwiek pieniądze? Właścicielka, owszem, przyznała, że nie stać jej było na “całkowitą” renowację, zgodziła się więc na to, co firma zaproponowała w ramach możliwego do udźwignięcia budżetu. I – jak twierdzi właścicielka – mowy nie było o tym, że zacząć trzeba od wymiany strojnicy, a przynajmniej od rozważania tej opcji – gdyż prawda jest taka, że jest to sprawa wybitnie nieopłacalna, a jej koszt przekroczy koszt zakupu innego pianina bez problemu ze strojnicą. I że dopiero po wymianie strojnicy jest sens robić z tym pianinem cokolwiek innego.

Gdyby firma była uczciwsza i tak postawiła sprawę, możliwe jest, że właścicielka wcale by się nie zdecydowała na jakąkolwiek renowację, no i oczywiście firma nic by nie zarobiła na wymianie tasiemek i politurowaniu…

Tymczasem, pani lubi swoje rodzinne pianino, uczy się na nim grać dziecko, z pianina wydobywa się koci koncert, a firma, która już zainkasowała niemałą kwotę, nijak się nie daje umówić na strojenie…

Dziecko, uczące się gry na pianinie, naprawdę wymaga odpowiedzialnego i uczciwego podejścia. Bo często od tego, jakie jest domowe pianino, zależy wybór drogi życiowej. Oczywiście, znane są przypadki, gdy rodzic mówi coś w rodzaju “Nastroję ci pianino, jak się nauczysz na nim grać” – kwalifikujące się chyba do opieki społecznej, “niebieskiej linii” itp. Ale co zrobić, gdy rodzic poprawnie otwiera portfel i płaci “specjaliście” tyle, ile ten każe, a jednocześnie nie jest w stanie sprawdzić, w jaki sposób usługa została wykonana?

Miałem taki przypadek: na czyjeś zlecenie oglądałem szereg pianin, żeby jedno z nich wytypować do kupienia. W jednym z mieszkań czekała na mnie całkiem jeszcze niestara Calisia. Jakież było moje zdziwienie, kiedy się okazało, że była ona nastrojona… o wielką tercję niżej! Jednocześnie właściciel pianina – młody chłopak – opowiedział mi swoją historię.

Był on uczniem pewnego znanego liceum muzycznego w Warszawie, natomiast pochodził z całkiem niemuzycznej rodziny, która nie była w stanie pomóc mu merytorycznie. Mimo to, pianino strojono, w którym to celu w miarę regularnie zapraszano stroiciela. W liceum chłopak radził sobie dobrze z fortepianem, natomiast absolutnie mu nie szło na kształceniu słuchu: pani od solfeżu twierdziła, że on nic nie słyszy, nie rozpoznaje nut i nie potrafi napisać dyktanda… W końcu zmuszono go do odejścia z liceum, a parę lat później ostatecznie postanowił sprzedać swój instrument.

Niestety, o tym, że pianino wydaje całkowicie inne dźwięki, niż powinno, chłopak dowiedział się dopiero ode mnie. Przeżyłem bardzo przykry moment, kiedy stałem się mimowolnym świadkiem jego załamania. Kto wie, jak by się potoczyło życie, gdyby w swoim czasie domowy instrument był strojony do kamertonu…

Kim trzeba być, żeby przez wiele lat stroić czyjeś pianino, brać za to pieniądze i ani razu nawet się nie zająknąć, że z pianinem jest coś nie tak?

Czyżby ktoś sądził, że “zbyt uświadomiony” klient jest bardziej kłopotliwym?

Osobiście wychodzę z założenia, że z właścicielem pianina bądź fortepianu należy rozmawiać. Jest to bowiem jedyny sposób, żeby wzbudzić ich respekt wobec pianina i poczucie odpowiedzialności za jego los. Im bardziej właściciele zainteresują się własnym instrumentem, im bardziej zaintryguje ich jego historia, im bardziej docenią to, co mają – nawet jeżeli jest to “zwykła” Calisia lub Legnica – tym więcej szans, że nie pozwolą pianinu umrzeć w najbliższych latach śmiercią naturalną, a przepowiednie, których udzielam w czasie wolnym od koncertowania i strojenia – się nie ziszczą.

Jakiejś efektownej puenty tym razem zabraknie.

Zapytania z wyszukiwarki, prowadzące na tę stronę:

  • jak wyczyscic klawisze pianina (21)
  • skup instrumentów muzycznych (18)
  • czy można przewozić pianino na leżąco (13)
  • komis instrumentów muzycznych warszawa (13)
  • skup instrumentów warszawa (11)
  • wymiary fortepianu (10)
  • czym czyścić czarne pianino (10)
  • czy można pomalować pianino (9)
  • skup instrumentów muzycznych gdańsk (7)
  • komis instrumentów muzycznych łódź (6)
  • wycena starych instrumentow muzycznych (6)
  • skup instrumentów łódź (4)
  • fortepian antyki (4)
  • strojenie fortepianu przyrząd (3)
  • pianino nazwa george hoffman (3)
  • pianino berthold neumann pianoforte-Grosshandlung Posen (3)
  • jak wybielić klawisze fortepianu z kości słoniowej (3)
  • skup instrumentów muzycznych lublin (3)
  • komis instrumentów muzycznych wrocław (3)
  • skup instrumentów muzycznych lodzkie (3)
  • wycena instrumentów muzycznych wrocław (3)
  • ceny pianina starego georg hoffmann (3)
  • wycena instrumentów muzycznych warszawa (3)
  • politurowanie pianina (3)
  • jak odrestaurować stare pianino (2)
  • info pianino at loc:PL (2)
  • pianino georg hoffmann (2)
  • skup instrumentów muzycznych łódzkie (2)
  • ile waży pianino berlin (2)
  • jak przewiezc pianino aby sie nie rozstroilo (2)
  • naciagana przez stroiciela pianina (2)
  • jak umyc fortepian (2)
  • odnowienie kosci sloniowej klawiszy fortepianu (2)
  • pielęgnacja pianina (2)
  • płyta pianina (2)
  • Konserwacja starych pianin (2)
  • rynek instrumentów muzycznych (2)
  • pianino legnica jak usunąć nózki (2)
  • pianino z 1920 roku george hoffman (2)
  • skup antyków muzycznych lublin (2)
  • jaką farbą pomalować pianino (2)
  • jak zbudowane jest pianino Zimerman (2)
  • jak czyscic klawiaturę organ (2)
  • ile kosztuje pianino z roku 1898 (2)
  • skup instrumentów bydgoszcz (2)
  • wybielanie klawiszy pianino (2)
  • czy pianino moze stac w garazu (2)
  • budowa klawiatury fortepianu (2)
  • czym jest pomalowane pianino (2)
  • wytwórnia pianin leipzig (2)
  • czyszczenie fortepianów (2)
  • berthold neumann posen 1901 rok cena (2)
  • stare pianina klimes (2)
  • ile kosztuje pianino z 1900 roku (2)
  • ile jest wart fortepian małeckiego (2)
  • środki do pielęgnacji pianin (2)
  • środek do konserwacji pianin (2)
  • pianino sommerfeld ile wadzy (1)
  • piano jak czyścić (1)
  • politura politurowanie pianina i fortepianu (1)
  • wycena instrumentów muzycznych bytom (1)
  • wycena instumentow muzycznych lodz (1)
  • zlotnik jelenia gora skup cennik (1)
  • wymiary pianina czajkowski (1)
  • pianino retro georg hoffmann opinia (1)
  • pianino zimmerman wymiary (1)
  • pianino z kosci sloniowej ile wazy (1)
  • zabytkowe pianina z koscia sloniowa il kosztuja (1)
  • pianino struny numery (1)
  • polski rynek instrumentów muzycznych (1)
  • wybielanie klawiszy fortepianowych (1)
  • www wycenasprzetow com pl (1)
  • skupuje instrumenty muzyczne (1)
  • sommerfeld pianina katalog (1)
  • srodki do pielegnacji pianina (1)
  • alegro pianini somerfeld uzywany (1)
  • strojenie pianina elektroniczny kamerton (1)
  • srodek do odnawiania fortepianu (1)
  • struny budowa fortepianu (1)
  • skup instrumentow lodz (1)
  • skup instrumentow jelenia gora (1)
  • skup i wycena sprzetów muzycznych gdasnk (1)
  • skup harmoni jelenia gora (1)
  • toruń skup instrumentów (1)
  • uklad strun fortepianu (1)
  • w jaki sposób odmalować pianino (1)
  • rzeczoznawca antykow instrumentow lublin (1)
  • skup sprzętów muzycznych katowice (1)
  • antoni drygas i harmonię (1)
  • czym czyścić klawisze z kości słoniowej (1)
  • czym polakierować pianino (1)
  • czyszczenie klawiatury fortrpianu (1)
  • czyszczenie pianina koszt (1)
  • czyszczenie strun fortepianu alkoholem (1)
  • fortepian-nazwa szwecka (1)
  • gdzie mozna wycenic perly jubiler w w poznaniu (1)
  • georg hoffmann berlin (1)
  • georg hoffmann piano (1)
  • george hoffmann pianino (1)
  • google harmonia trzyrzedowa kup teraz (1)
  • historia h kriebel berlin (1)
  • czym czyścić klawiaturę pianina (1)
  • czym czyscic antyczny fortepian (1)
  • ars polonica 432 hz (1)
  • berthold neumann posen grosshandlung cena (1)
  • budowa fortepiany (1)
  • budowa pianinku (1)
  • budowa pijanina (1)
  • budowa starego wiedenskiego fortepianu (1)
  • cena august forster 1905 (1)
  • ceny skup antykow pianina (1)
  • chór kamerton Chorzów (1)
  • czy czyścić pianina czarne (1)
  • czy można odmalować pianino (1)
  • czy można przenosić pianino w pionie (1)
  • Ile kosztują stare instrumenty na giełdzie staroci (1)
  • ile kosztuje politurowanie pianina (1)
  • kupie pianino gliwice (1)
  • kupno-sprzedaż instrumenty muzyczne łódź (1)
  • małecki pianino opinie (1)
  • modele pianin hermann forster (1)
  • Napisz ogloszenie o tym ze sprzedasz fortepian (1)
  • pianina antyki cena poznan (1)
  • pianinaantyczne (1)
  • pianini sommerfeld (1)
  • pianino czy można przemalować (1)
  • pianino forster rok produkcji 1900 (1)
  • pianino george hoffman z 1920 roku cena (1)
  • Pianino herman ile waży (1)
  • krakow gielda instrumentow muz (1)
  • konserwacja pianina koszt (1)
  • instrumenty muzyczne skup bydgoszcz (1)
  • jak czyscic klawisze zkosci w fortepianie (1)
  • jak odrestaurowac pęknięcia na kosci słoniowej (1)
  • jak odswiezyc klawisze bluthnera (1)
  • jak wyczyścić lub wybielić klawisze pianina (1)
  • kamerton 432 hz (1)
  • kamerton 432hz (1)
  • kilka słów o przykrych słowach (1)
  • klawisz fortepianu wielko (1)
  • klawisze w fortepianie czym czyscic (1)
  • komis instrumentów klawiszowych bydgoszcz (1)
  • konserwacja pianina cyfrowego (1)
  • pianino herman warto kupić ? (1)

  1. Zastanawiam się tylko w jakim celu nastrojono ową Calisię tak nisko. Kompletnie nie brzmiała i wyrządziła (a raczej stroiciel) wielką krzywdę temu chłopcu :/

    • Mogły nie trzymać kołki… Albo stroiciel nie używał kamertonu i raz za razem dostrajał w dół – do dźwięków, które najbardziej popuściły… Jak by tam ni było, pianino ma prawo nie grać wcale, ale stroiciel musi to wyraźnie właścicielowi zakomunikować!

  2. Nawet na scenie spotkałem fortepian strojony ok. 3 miesiące wcześniej w którym strój był obniżony ok. ćwierć tonu, bardzo ładnie wyrównane poza skrajnymi oktawami, które zostały prawie w kamertonie. Przecież to nie instrument sam “zjechał” tak równo….

    • Ale 1/4 tonu to nic w porównaniu z 2 tonami w domowym pianinie, które siłą rzeczy nie jest strojone tak często, jak fortepian na scenie! Poza tym, różni artyści miewają nieraz swoje własne, indywidualne życzenia… Może ktoś kazał tak fortepian nastroić na swój koncert?

  3. Faktycznie! Jeśli ktoś chciał grać Bacha i przeczytał, że A=432Hz to “święta” częstotliwość i wówczas muzyka brzmi niebiańsko, to wystarczyło obniżyć strój bez skrajnych oktaw….

  4. Pingback: Jakie pianino wybrać? | Ars Polonica

Skomentuj Magdalena Babczynska- Gratzke Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *