Opłacalność renowacji fortepianu (c.d.)

Kiedyś ten temat już poruszałem. W międzyczasie dotarło do mnie pytanie z sieci o tym, czy każdy fortepian da się odnowić. Tak, odpisałem, odnowić można każdy, absolutnie każdy instrument, pytanie tylko, za jaką cenę, oraz po co. 

Tak samo da się przecież wyremontować każdy samochód, chyba że zostanie całkowicie zmiażdżony w wypadku. W takim razie po co istnieją złomowiska, cmentarze samochodów, i to wcale nie powypadkowych? Dlaczego pełne są samochodów, każdy z których teoretycznie można by było odnowić?

Bo renowacja jest opłacalna jedynie do pewnego stopnia. Bo, jak wiadomo, gdybyśmy chcieli zestawić samochód z kupowanych osobno części, zapłacilibyśmy o wiele więcej, niż za całkowicie nowy, gwarancyjny, fabrycznie złożony samochód z salonu. Ale to nie jedyny powód. Bo samochodów jest za dużo. Bo nie zawsze człowiek chce jeździć ciągle łatanym samochodem, w którym „swojego” zostało tyle co nic. Bo za kilka tysięcy można kupić inny samochód – równie używany, lecz w o wiele lepszym stanie.

Z fortepianami i pianinami jest mniej-więcej tak samo, tyle że gorzej. Dlaczego? Ponieważ rynek fortepianów zupełnie się załamał. Ponieważ pianino z instrumentu powszechnego, masowego, codziennego użytku, stało się instrumentem niszowym, popularnym w wąskim gronie amatorów i specjalistów.

Jeszcze niedawno sądziłem, że pracownie fortepianmistrzowskie działają według zasady „odkupić tanio fortepian, wyremontować, sprzedać drogo”. Wygląda logicznie, nieprawdaż? I oto należy sobie uzmysłowić, że ostatni człon tej układanki zupełnie się załamał. „Sprzedać drogo” – ale komu? Kto kupi drogi fortepian czy drogie pianino w cenie zbliżonej do ceny najtańszych nowych instrumentów prosto z fabryki, z gwarancją producenta? (Przypominam, że fabryki fortepianów też padają niczym muchy…)

Tak więc, po załamaniu się ostatniego ogniwa „sprzedać drogo”, sypie się cała konstrukcja. Poprzedni człon – „wyremontować” – traci swój sens. Jaki sens odnawiać pianino czy fortepian, jeżeli nie da się go sprzedać? Otóż renowacja pianina czy fortepianu – to proces misterny, drogi i czasochłonny. Teraz, zanim rozpocznie się renowacja, fortepianmistrz sto razy pomyśli o tym, kto będzie odbiorcą gotowego instrumentu, i czy takowy odbiorca w ogóle się znajdzie. Bo jeżeli nie, to nie ma najmniejszego sensu cokolwiek z takim instrumentem robić.

I w tym momencie traci sens pierwsze ogniwo: skup fortepianów i pianin. Bo zajmują one bardzo dużo miejsca, a ich przywiezienie wymaga równie wielkich nakładów pracy. Stąd też nie ma nikogo, kto by skupywał, choćby i tanio, instrumenty muzyczne. Zaraz, powie ktoś, w internecie pełno jest ogłoszeń o „skupie pianin i fortepianów w każdym stanie technicznym”. Tak jest, zgadza się… tyle że te ogłoszenia są moje :) Szukałem bowiem wartościowych instrumentów do swojej kolekcji, a ocenę owej wartości (oraz stanu technicznego) pozostawiłem sobie, gdyż wiedza przeciętnego posiadacza pianina jest w tym zakresie znikoma. Tak więc zaledwie co 10., co 20. telefon czy mail w tej sprawie skutkował moim zainteresowaniem. Ludzie się oburzali – chcieli bowiem sądzić, że „fortepian w każdym stanie technicznym” oznacza „każdy fortepian” (heh, powinienem chyba pisać pełną manipulacji reklamę produktów…), tym nie mniej – prawdziwe znaczenie tej frazy brzmiało „[wartościowy według mnie] fortepian w każdym stanie technicznym”. Jak już pisałem wcześniej, zalew propozycji przerósł moje najśmielsze oczekiwania (łącznie dostałem ponad tysiąc propozycji w ciągu siedmiu miesięcy!), tak więc z pozyskanych w ten sposób pianin mógłbym zbudować dom!

Owszem, szereg pracowni fortepianmistrzowskich magazynuje pianina lub fortepiany. Lecz głównym ich źródłem nie są „każde byle-instrumenty odkupione od ludności”, lecz instrumenty pozyskane za darmo (np. w Szwecji, w Wielkiej Brytanii, w Norwegii itp.), albo tanio odkupione instrumenty w tak dobrym stanie technicznym, że nie wymagają żadnych większych zabiegów, by zostać odsprzedanymi w cenie rynkowej. Parę godzin robocizny, i pianino kupione za 400 złotych można odsprzedawać za 2800. Więc nawet jeżeli ono postoi w hali jakieś półtora roku, zanim znajdzie nabywcę, sprawa i tak będzie opłacalna.

A jak to wygląda zagranicą?

W Europie Zachodniej istnieje cały szereg pracowni fortepianowych niezwykle ambitnych. Prowadzą szczegółowe strony internetowe, salony, wystawy, sale koncertowe (prawdziwe, nie internetowe!), zajmują się renowacją niezwykle wartościowych instrumentów zabytkowych, których w Europie nie brakuje. Wypożyczają swoje instrumenty na koncerty i do pracy, pilnują, kto je używa, kto nagrywa na nich CD, kto i za co je chwali. Same organizują koncerty i nagrania na swoich instrumentach, zapraszając solidnych muzyków. Podkreślam: mowa nie o producentach nowych fortepianów, lecz o konserwatorach starych, „antycznych”, zabytkowych instrumentów. W Polsce szereg pracowni również próbuje iść tą drogą, lecz na przeszkodzie im stoi to, od czego zacząłem: brak odbiorcy. Bo jedyny, choć również rzadki, odbiorca plasuje się w kategorii „pianino dla dziecka”. Kto natomiast z naszych pianistów jest zainteresowany muzykowaniem na zabytkowym fortepianie? Kto umie się posługiwać fortepianem wiedeńskim? Kto woli grać Chopina na XIX-wiecznym Pleyelu (zamiast Steinwaya) nie z przymusu, lecz z autentycznej potrzeby serca? Kto z niewychowanych w większości słuchaczy autentycznie woli Boesendorfera z lat 1850-ych, a nie 2000-ych? KTO?

A może inaczej: w której polskiej uczelni muzycznej istnieje klasa autentycznego wykonawstwa na zabytkowych fortepianach / hammerklavierach / pianoforte? Kto i gdzie może się w tym specjalizować, uzyskać dyplom, utorować potem sobie drogę na krajową estradę?

Gdzie są w Polsce „ludzie z najwyższej półki”, którzy chcieliby sobie do rozrywki kupić i ustawić w okazałej rezydencji pięknie odrestaurowany 170-letni fortepian za „jedyne” 20 tysięcy euro?

W Europie Zachodniej tacy ludzie są. Są tacy „melomani”, są tacy pianiści, są odpowiednio wykształceni odbiorcy (jeszcze są…), są warunki i jest świadomość. Są wreszcie pieniądze. Stąd znaczna część pieczołowicie odrestaurowanych fortepianów, wystawianych przez fortepianmistrzów na swoich witrynach internetowych, przepasana jest słowem „saled”. Sprzedany. Kilkanaście innych czeka na nabywcę – i raczej ma szansę się doczekać, mimo iż ceny są bardziej niż wysokie. Kolejnych kilka-kilkanaście instrumentów są w drodze renowacji, albo nawet i przed nią, ale już są eksponowane, tak by potencjalny kupiec zapoznał się z nimi odpowiednio wcześniej, nabrał na nie chęci…

To, co opisałem wyżej, to tylko jedna strona medalu. Kryzys – nie tylko ekonomiczny, lecz i kulturowy, społeczny – wyłazi ze wszystkich szczelin.

Nawet na Zachodzie posiadanie rzadkiego, zabytkowego fortepianu nie gwarantuje opłacalności jego renowacji. Mimo wszystko, daleko nie każdy instrument ma szansę znaleźć swojego nabywcę. Tak naprawdę, tylko najciekawsze, najbardziej unikatowe, najbardziej – co tam – luksusowe fortepiany feerycznych, legendarnych, pobudzających wyobraźnię marek mają szansę dobrze się sprzedać. J. B. Streicher, z synem lub bez syna, z matką (Nannette Streicher z domu Stein) lub bez matki – tak, Erard – tak, Pleyel – tak, Steinway – tak, Boesendorfer – tak… Reszta – a pod „resztą” rozumiemy całe tysiące innych marek, miliony wspaniałych instrumentów, pojedyncze zachowane egzemplarze 200- 220-letnich fortepianów – nie.

One, te „gorsze”, również napływają do pracowni konserwatorskich. Pracownicy tych warsztatów doskonale zdają sobie sprawę z ich wartości, z ich unikatowości. I… nie podejmują się ich renowacji. Bo się nie opłaca. Bo i tak mały rynek kurczy się w strasznym tempie.

Ale nie tylko. Bo im więcej fortepianmistrzowie wyremontują takich instrumentów, tym bardziej popsują sobie rynek – do takiego stopnia, że nawet najbardziej ekstrawaganckie, rarytasowe egzemplarze najprzedniejszych historycznych marek, kosztujące po renowacji od 7 do 50 tysięcy euro / dolarów, stracą swoją szansę na sprzedaż.

Zawędrowałem na stronę pewnej austriackiej pracowni fortepianmistrzowskiej.

Owszem, prowadzi ona renowację wymienionych już pierwszoklasowych zabytków. A co z resztą? A resztę ona proponuje kupować… pod postacią mebli. Pisze wprost: „Posiadamy dużą ilość zabytkowych fortepianów w naszym magazynie, ale nie proponujemy ich odnowienia. Sprzedajemy je jako meble”.

A potem idzie lista, na której znajdują się dziesiątki marek pianin i fortepianów – od tych najnowszych, do sięgających epoki Mozarta. Wśród których są nazwiska unikatowe, którymi nie pogardziłoby żadne muzeum. Clementi, Kuhlbörs, Andreas Walter, Streicher, Conrad Graf, Boisselot, Henry Pape, Stein, Brodmann, Stöcker, Irmler, Promberger, Dulcken oraz wiele, wiele innych.

Tak jest. Bardziej się opłaca odsprzedać tanio uzyskany fortepian z niewielką marżą pod postacią mebla, nic w niego nie inwestując, niż podjąć się jego renowacji i wepchnąć na i tak już bardzo nasycony rynek grających zabytków.

Zapytania z wyszukiwarki, prowadzące na tę stronę:

  • konserwacja pianina (30)
  • renowacja fortepianów (27)
  • jak odnowić stare pianino (14)
  • jak odnowić pianino (11)
  • renowacja fortepianu koszt (9)
  • jak odnowić fortepian (8)
  • renowacja starego pianina (8)
  • renowacja fortepianów cena (7)
  • gdzie odnowić fortepian (6)
  • renowacja fortepianu cena (6)
  • renowacja starych fortepianow (6)
  • renowacja fortepianu (5)
  • jak odnowić stary fortepian (5)
  • fortepian do renowacji (5)
  • jak odnowić klawiaturę fortepianu (4)
  • pianino boisselot (4)
  • pianino legnica 1800 r (3)
  • renowacja pianin i fortepianów na mazowszu (3)
  • muzeum fortepianow pleyel (3)
  • cena nowego fortepianu steins (3)
  • promberger fortepian (3)
  • odnowienie fortepianu (3)
  • stary fortepian renowacja cena (2)
  • renowacja fortepianu gdzie (2)
  • jak odnowić fortepian? (2)
  • kalisz fortepiany (2)
  • renowacja starych instrumentow lublin (2)
  • zalane pianino zardzewiałe strunyuszkodzenia (2)
  • odnawianie fortepianów (2)
  • odnowienie pianina cena (2)
  • oplacalnosc renowacji fortepianu (2)
  • pianina i fortepiany pleyel (2)
  • odnawianie pianina (2)
  • czy odnawiac stare instrumenty (2)
  • czy warto wykonać renowację 50 letniego pianina (2)
  • fortepian renowacja (2)
  • cena renowacji starego pianina (2)
  • 1 metr renowacji fortepianu cena (2)
  • ile kosztuje pelna renowacja markowego fortepianu (2)
  • j b streicher cena (2)
  • fortepian promberger cena (2)
  • remont fortepianu ceny (1)
  • renowacja fortepianu forum (1)
  • feurich breslau (1)
  • dawne pianina Boisselot (1)
  • renowacja fortepianów przed po (1)
  • przyblizony koszt renowacji fortepianu (1)
  • Renowacja fortepianow Musial (1)
  • dawnepianina (1)
  • renowacja 50 letniego samochodu (1)
  • renoewacja fortepianu (1)
  • reklama-produkty@ta_ ru (1)
  • renowacja samochodów zabytkowych opłacalność (1)
  • czy renowacja starych samochodów jest opłacalna (1)
  • renowacja fortepianu koszty (1)
  • zabiegi konserwatorskie pianino (1)
  • streicher fortepian w latach (1)
  • steinway pianino stare do renowacji (1)
  • cena nowego fortepianu (1)
  • stary fortepian renowacja cea (1)
  • stary fortepian do odrestaurowania cena (1)
  • stare fortepiany po renowacji (1)
  • restauracja zabytkowych fortepianów (1)
  • cena renowacji fortepianu (1)
  • cena renowacji i strojenia 50 letniego pianina (1)
  • kupie pianino w norwegii (1)
  • renowacja pianina koszty (1)
  • renowacja pianina kosxt (1)
  • cena starego pianina pleyel (1)
  • pieca kolton matiks jak wyglonda w srodku filmik (1)
  • forteoian po odnowieniu (1)
  • koszt tenowacji pianona (1)
  • koszt renowacjibfrtepianu (1)
  • koszt renowacji fortepianu (1)
  • gruntowna renowacja fortepianu cena (1)
  • ile kosztuje odnowa cd zabrze (1)
  • jb fortepian cena (1)
  • jak wyczyścić plyte w pianinie (1)
  • jak odrestaurować stary instrument (1)
  • jak odnowic stray fortepian (1)
  • ile kosztuje renowacja starego fortepianu (1)
  • jak odnowic porysowane zniszczona politura pianina (1)
  • info ad-one co za loc:PL (1)
  • jak odnowić klawiaturę pianina (1)
  • irmler muzeum historii katowic (1)
  • kupię fortepian do renowacji kraków (1)
  • dawnepianina-boiselot (1)
  • mail ad-one co za loc:PL (1)
  • pianino do renowacji cena (1)
  • fortepian konserwacja (1)
  • pianina Boisselot (1)
  • pelna renowacja fortepianu (1)
  • opłacalność renowacji zabytkowych pojazdów (1)
  • opłacalność renowacji zabytków (1)
  • opłacalność odrestaurowania samochodów starych samochodów i sprzedaż (1)
  • fortepian promberger z wiednia (1)
  • oplacalnosc odrestaurowania starych mebli (1)
  • fortepian promberger z wiednia cena (1)
  • odnowienie klawiatury pianina (1)
  • fortepian renowacja cena (1)
  • fortepiany cena (1)
  • fortepiany do renowacji (1)
  • jak odnowic czarne meble fortepian (1)