Liczba wyświetleń: 6 212

Zachowane i niezachowane opery Karola Kurpińskiego

Legenda:

  • Opera zachowana całkowicie
  • Opera zachowana częściowo
  • Opera zaginiona

Oznaczony stopień zachowania dotyczy tylko i wyłącznie części muzycznej i nie uwzględnia kwestii zachowania tekstu / libretta etc.

Więcej o poszczególnych operach Karola Kurpińskiego

Opery:

  1. Pigmalion (scena liryczna, 1 akt), ok. 1808 lub 1804
  2. Dwie chatki (komedioopera, 1 akt), 1811
  3. Pałac Lucypera (opera komiczna, 4 akty), 1811
  4. Oblężenie Gdańska (melodramat, 3 akty), 1811
  5. Ruiny Babilonu (melodramat, 3 akty), 1812
  6. Marcinowa z Dunaju w Stambule w seraju (komedioopera, 3 akty), 1812
  7. Szarlatan (opera komiczna, 2 akty), 1814
  8. Łaska imperatora (opera komiczna, 1 akt), 1814
  9. Agar na puszczy (melodramat, 1 akt), 1814
  10. Jadwiga, królowa polska (opera komiczna, 3 akty), 1814
  11. Aleksander i Apelles (melodramat, 1 akt), 1815
  12. Nagroda, czyli Wskrzeszenie Królestwa Polskiego (melodramat?, 2 akty), 1815
  13. Mała szkoła ojców (melodramat?, 1 akt), 1816
  14. Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale (opera, 3 akty), 1816
  15. Dziadek i wnuk (melodramat, 2 akty), 1816
  16. Hero i Leander (scena liryczna, 1 akt), 1816
  17. Jan Kochanowski w Czarnym Lesie (komedioopera, 2 akty), 1817
  18. Bateria o jednym żołnierzu (melodramat / intermezzo, 1 akt), 1817
  19. Czaromysł, książę słowiański, czyli Nimfy jeziora Gopło (komedioopera, 1 akt), 1818
  20. Zamek na Czorsztynie, czyli Bojomir i Wanda (opera komiczna, 2 akty), 1819
  21. Zbigniew (tragedia z chórami / opera komiczna), 1819
  22. Kalmora, czyli Prawo ojcowskie Amerykanów (melodramat, 2 akty), 1820
  23. Książę Poniatowski pod Lipskiem (obraz sceniczny), 1820
  24. Sąd ostateczny, 1821
  25. Cień Księcia Józefa Poniatowskiego, czyli Wprowadzenie jego na Pola Elizejskie (obraz heroiczny, 1 akt), 1821
  26. Leśniczy z Kozienickiej Puszczy (komedioopera, 1 akt), 1821
  27. Cecylia Piaseczyńska (opera komiczna, 2 akty), 1829

Balety:

  1. Nowa osada Terpsychory nad Wisłą (1 akt), 1818
  2. Mars i Flora (balet alegoryczny, 1 akt), 1820
  3. Trzy Gracje (balet mitologiczny, 1 akt), 1822, wspólnie z Ignazem Moschelesem
  4. Wesele krakowskie w Ojcowie (na motywy “Krakowiaków i Górali” Jana Stefaniego, 1 akt), 1823, wspólnie z J. Damse

Jak widać, na 31 utworów scenicznych kompletnych zachowało się jedynie 9 (wszystkie na dzień dzisiejszy w postaci autorskich rękopisów lub późniejszych odpisów!); niekompletnych lub częściowych pozostało 12; całkowicie utraconych zostało 10.

***

Gdy obłudnie rozpaczamy nad przykrym, naprawdę godnym pożałowania losem spuścizny Bacha, nad jego utraconymi arcydziełami (choćby Pasja według św. Marka BWV 247), przypomnijmy sobie, co dzieje się na naszym własnym podwórku, do czego sami przyłożyliśmy rękę. I proszę przyjąć do wiadomości, że problem nie tkwi w poziomie talentu Bacha czy Kurpińskiego. Problem tkwi w tych, którzy ich otaczali, którzy przyszli im na zmianę i którzy wreszcie są beneficjentami ich życia i działalności dzisiaj.

Problem tkwi nie w “niewystarczająco” wysokim stopniu talentu Kurpińskiego, tylko w zobojętnieniu nas.

Zapytania z wyszukiwarki, prowadzące na tę stronę:

  • opery kurpińskiego (23)
  • libretta oper kurpinskiego (3)
  • czaromysł kurpiński (2)
  • oblężenie gdańska – melodramat w 3 aktach (2)
  • bateria o jednym zolnierzu kurpiński (1)
  • ęCień księcia józefa Poniatowskiego czyli wprowadzenie jego na pola Elizejskieę (1)
  • nie zachowane (1)
  • opera zamek na czorsztynie tekst (1)
  • szukaj niezachowane (1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *