Liczba wyświetleń: 3 236

O autorze strony

rostislaw-wygranienko

Nazywam się Rostislaw Wygranienko. Jestem muzykiem, muzykologiem, magistrem sztuki, czynnym organistą koncertującym, pianistą, kompozytorem, pedagogiem, znawcą w dziedzinie zabytkowych i współczesnych instrumentów klawiszowych, specjalistą w zakresie polskiej sztuki muzycznej.

Ukończyłem AMFC (obecnie UMFC) w Warszawie, w klasie organów koncertowych profesora Joachima Grubicha. Jako organista koncertowałem w kilkunastu krajach Europy, na wielu znaczących festiwalach, w najważniejszych świątyniach i salach koncertowych. Jestem laureatem (m.in. trzy zwycięstwa) i jurorem międzynarodowych konkursów organowych, m.in. w szwajcarskim St-Maurice.

Moja oficjalna strona, wraz z listą publikacji naukowych (ostatnio z braku czasu nie aktualizowana): www.concertorganist.eu.

Jestem dyrektorem muzycznym Kościoła Anglikańskiego w Polsce (w tym organistą jego warszawskiej parafii Emmanuela i szefem zespołu wokalnego Warsaw Anglican Voices) oraz organistą kościoła rektorskiego pw. Niepokalanego Poczęcia NMP przy Rektoracie św. Anny – któremu to zabytkowemu kościołowi w samym sercu Warszawy poświęcona jest inna moja strona (również ostatnio zaniedbana): church.ocross.net.

Staram się upowszechniać to, co kocham najbardziej, i co najlepiej potrafię: muzykę organową. Strona poświęcona muzyce organowej w moim własnym wykonaniu jest co jakiś czas aktualizowana i zawiera obecnie ponad 25 godzin muzyki – www.organ-music.net.

Z wykształcenia jestem również pianistą (klasa prof. Leonida Juszkiewicza), a czteroletnia nauka klawesynu w AMFC pod kierunkiem Piotra Wilczyńskiego, Leszka Kędrackiego i Władysława Kłosiewicza, jak również klawesynowa i fortepianowa praktyka koncertowa, skierowała moje zainteresowania muzyczne w epokę współistnienia późnego klawesynu i wczesnego fortepianu na przełomie XVIII-XIX ww.

Od niedawna szefuję kolekcji zabytkowych instrumentów muzycznych, co zaowocowało podjęciem badań nad klawiszowymi instrumentami muzycznymi w aspekcie historycznym, ale również stało się praktyką w dziedzinie ich konserwacji, renowacji i rekonstrukcji. Bardzo mi się przysłużyła nabyta wcześniej wiedza – roczne studium regulacji i strojenia fortepianów i pianin systemem równomiernie temperowanym, oraz umiejętność posługiwania się zabytkowymi, nierównomiernie temperowanymi strojami, zdobyta na kursach prowadzonych przez koryfeuszy muzyki dawnej. Dzięki posiadanej wiedzy i praktyce mogę zaoferować Państwu strojenie pianin i fortepianów, jak również pewien zakres ich napraw bądź regulacji.

Od dłuższego czasu gromadzę dane dotyczące historii instrumentów klawiszowych – organów, fortepianów, fisharmonii. Uwielbiam (i umiem, co nie zawsze idzie w parze) pracować ze źródłami. Z doświadczenia wiem, jak bardzo należy być krytycznym w stosunku do wiedzy książkowej, do czyichś ustaleń, odkryć i hipotez. Zawsze jednak pamiętam, że również i moje ustalenia mogą kiedyś zostać poddane krytycznej weryfikacji – a zatem ponoszę za rozpowszechnianą przez siebie wiedzę całą odpowiedzialność.

Wszystkie te zgromadzone dane pozwalają mi ze znacznym stopniem wiarygodności poruszać się w historycznej gęstwinie tysięcy producentów fortepianów i pianin – a co za tym idzie, ustalać rok produkcji fortepianu bądź pianina tak dokładnie, jak tylko jest możliwe.

Życzę miłej lektury i przypominam, że najważniejszym narzędziem poruszania się po stronie jest jej spis treści, a nie daty, tagi, kategorie, wyszukiwarka czy coś innego. Zachęcam również do komentowania postów i do polubienia strony na Facebooku, albo do  wpisania swojego maila w okienku subskrypcji – a żaden nowy post Was nie ominie.

Zapytania z wyszukiwarki, prowadzące na tę stronę:

  • warsaw anglican voices (2)
  • ars polonica autor strony (1)
  • PIEŚŃ O CZARNA PANI kto jest kompozytorem (1)